Sam Altman, CEO OpenAI, przedstawia plany rozwoju narzędzia Deep Research dla użytkowników ChatGPT
Na początku tego miesiąca firma OpenAI zaprezentowała nowego agenta AI o nazwie Deep Research, zasilanego przez najnowszy model o3 reasoning. To innowacyjne rozwiązanie pozwala użytkownikom na przeszukiwanie Internetu i źródeł naukowych w poszukiwaniu informacji na dany temat. Agent automatycznie kompiluje zebrane dane w czytelny raport, który użytkownik otrzymuje po pewnym czasie, umożliwiając mu zajęcie się innymi sprawami.
Podobnie jak Google z Gemini-powered Deep Research, OpenAI dąży do stworzenia półautonomicznego asystenta, który ułatwi odnajdywanie istotnych informacji. Rozwiązanie to spotkało się z dużym uznaniem, także poza kręgami związanymi z AI. Ekonomista Tyler Cowen określił je jako „niesamowite”.
Demokratyzacja dostępu do OpenAI
Początkowo Deep Research było dostępne wyłącznie dla subskrybentów ChatGPT Pro, którzy płacą 200 dolarów miesięcznie. OpenAI planuje jednak rozszerzyć dostęp do tego narzędzia na użytkowników ChatGPT Plus i Team, a także na plany Edu i Enterprise, które mają zróżnicowane ceny.
Sam Altman, współzałożyciel i dyrektor generalny OpenAI, podkreślił, że firma chce udostępnić Deep Research szerszemu gronu odbiorców. Według planów ChatGPT Plus ma oferować 10 użyć miesięcznie, a bezpłatna wersja ChatGPT zapewni 2 użycia w tym samym okresie.
Mimo że bezpłatna wersja oferuje niewiele, OpenAI liczy na to, że użytkownicy zachwyceni możliwościami narzędzia, zdecydują się na wyższe plany subskrypcyjne. Niemniej jednak, takie podejście zwiększa dostępność produktu i pozwala na przetestowanie jego możliwości za niewielką lub zerową opłatą.