Nowe dowody na kanibalizm w czasach epoki lodowej w Europie
Badacze z Polski odkryli kolejne dowody na brutalne praktyki kanibalizmu, które miały miejsce po najzimniejszym okresie ostatniej epoki lodowej. Znaleziska te dotyczą Magdaleniensów, prahistorycznej grupy znanej ze swojej wspaniałej sztuki naskalnej.
Odkrycia w jaskini Maszycka
Zespół międzynarodowych badaczy analizował fragmenty ludzkich kości z jaskini Maszycka i doszukał się śladów kanibalizmu. W artykule opublikowanym w czasopiśmie „Scientific Reports” opisano, że jaskinia Maszycka dołączyła do innych miejsc z okresu Magdalenianu w Europie, gdzie odkryto archeologiczne dowody kanibalizmu. Naukowcy rozważają różne przyczyny tego zachowania, od skomplikowanych rytuałów po konflikty między grupami.
Wykorzystanie nowoczesnych technologii w badaniach
Zespół badawczy, na czele z antropologiem ewolucyjnym Franceskiem Marginedas z Katalońskiego Instytutu Paleoekologii Człowieka i Ewolucji Społecznej (IPHES-CERCA), użył zaawansowanych mikroskopów 3D do analizy 63 fragmentów ludzkich kości z jaskini Maszycka, w tym czaszek i kości kończyn. Znaleziono dowody manipulacji, które nie mogły wynikać z procesów naturalnych ani działań zwierząt.
Analiza znaków na kościach
Aż 68% zbadanych fragmentów wykazało ślady cięć i celowego łamania, które wskazują na usuwanie i spożycie części ciała, w tym mięśni, mózgu i szpiku kostnego bezpośrednio po śmierci ofiar. Jak wyjaśnia Marginedas, lokalizacja i częstotliwość śladów na szkielecie wskazują, że ciała były eksploatowane w celach żywieniowych.
Związki z innymi dowodami z epoki Magdalenianu
Dowody z jaskini Maszycka nie są pierwszymi świadectwami kanibalizmu z tego okresu. Do tej pory pięć miejsc z epoki Magdalenianu w Europie zawiera dowody kanibalizmu. Sama epoka Magdalenianu miała miejsce po ostatnim maksymalnym zlodowaceniu, co przyczyniło się do większej liczby ludzkich osad, a tym samym do większej konkurencji o zasoby i potencjalnych konfliktów.
Kultura i rytuały Magdalenianie
Kanibalizm w kontekście prahistorycznym mógł mieć różne motywy, od potrzeby przetrwania po rytualne praktyki czy przemoc między grupami. Jak wyjaśnia badaczka Palmira Saladié z IPHES-CERCA, zarówno konsumowanie wrogów, jak i własnych zmarłych mogło być częścią szerszej kultury Magdalenianie.